fredag 15 februari 2008

Liten skillnad blir stort fel.

Har precis badat. Nej, det var inte härligt alls.

Jag satt och tittade på en dokumentär om en tre yrkeskategorier: slamtömmare, hälsovårdsinspektörer och skadedjursutrotare. Tre fina yrken som har kommit lite i skymundan tycker jag nog... När jag satt som bäst och följde vad som hade täppt igen en avloppsbrunn med stor spänning blev jag sugen på att ta mig ett bad. Ett riktigt: "tända-ljus-smutta-på-vitt-vin-lyssna-på-avkopplande-musik-och-drömma-mig-bort-avslappnande-skum-bad-bad."

Men det var inte avkopplande eller bortdrömmande alls: Jag hade inget att skumma med. Bara en tvål som luktar myggmedel, och den skummade inte det minsta. Den gjorde bara så att vattnet antog ett lite lätt grådaskigt ytskikt. Inga ljus blev det heller. Minst av allt hade jag smutta-på-vin-vin.

Så där satt jag. I ett bad utan skum, som mer såg skitigt ut än mysigt. Full belysning. Dessutom är badkaret lite för långt så om jag vill ligga ner så måste jag sträcka på mig allt jag har så att fotbladen (tack för den Dermott Clemenger) åtminstone touchar andra sidan så att jag kan hålla huvudet över ytan.

Badet såg ut som hämtat ur en Saw-film. Jag gav det ett försök, det ska ni veta, men ju mer jag blev påmind av lukten från myggmedelessenstvålen så kände jag att det fick vara nog av badandet. Jag omgrupperade till en duschning istället. Inte nog med misären som redan rådde; vill man bli av med badvattnet måste man dra ut ploppen med hjälp av en gaffel, då kedjan har gått sönder.

Hur som helst är jag ren nu, och det är väl huvudsaken.

Igår tror jag att jag skrämde Thomas lite. Han ställde in repet och vi käkade tacos och gick på bio. Vi såg Cloverfield. Thomas tyckte att den var jättebra. Jag tycker att den var helt-okej-bra. Vi avlsutade kvällen med en semla och Scrubs. Bra avslut.

Idag jobbar Thomas igen. Till klockan 18.00. Tills det att han kommer hem ska jag ringa min självskyddslärare och försöka plöja igenom polislagen som vi ska ha seminarium på på måndag. Polislagen är bra med tråkig. Där står allt vi får och inte får göra mot våra...klienter.


Är väl lika bra att jag sätter tänderna i den med en gång.

Inga kommentarer: