torsdag 26 augusti 2010

Paintbrush.


Idag har jag gjort det där sällsynta: jag har tagit fram "målarbyxorna". De där byxorna man har tänkt sortera ut femton gånger ur garderoben, men som ändå på nåt sätt följt med i varje flytt sedan man var 19. "För de kan ju vara bra att ha att måla i". Jag kan sätta några kronor på att de flesta har gjort så. Sorterat kläder. Hittat jeans. Som är för små, eller trasiga i gylfen eller med såna där förlängningar i knäna/kilar i benen som man gjort själv, som var coolt när man var 15. Som ens smarta del av hjärnan tänker slänga när det är dags att rensa ur garderoben och knata ner med en påse gott samvete till närmaste UFF-container. "De kan ju vara bra att ha nån gång, när du målar?" tänker då den lite mindre begåvade delen av hjärnan, som ofta också är majoriteten av hjärnan - hjärnans regering.


Så då åker de tillbaka in i garderoben, i väntan på tider som aldrig eller väldigt sällan kommer.


Och dagar som idag. När man faktiskt får ett ryck, så åker de fram. Målarbyxorna. Och vad man är glad att man sparat dem nu när de kommer till sån STOR nytta.


Den smarta delen av hjärnan tänker - Ja, men fine. Nu har du använt dem, släng dem! Hjärnans regering tänker - Fan vad fint att ha målarbyxorna. Nu lägger jag dem på ett mer lättillgängligt ställe långt fram i garderoben så är det bara att rafsa åt sig dem varje gång jag ska betsa fönsterbräderna eller slipa hallmöbeln! Och kroppen lyder regeringen.


Hur som haver. Jag håller på att måla om sängen. Tänkte försöka pimpa upp sovrummet, som jag på nåt vis har försakat. Det är ju det rummet som ska ge mest ro och mysfaktor? Det gör det inte nu. Har köpt nya kuddar (har ofta fått kritik för mina från olika, oberoende av varandra, källor), nya påslakan och ett nytt underlakan. Och en filt. Vid nästa lön så blir det till att ordna nytt överkast och nya sängbord. Ska även hem till mamma och gräva igenom hennes gardinsamling en passande dag.


En annan dag.

1 kommentar:

sonja sa...

men om det är kiiiiilar i dem så kan man väl inte slänga dem. det som var så tufft en gång kommer säkert igen. tror du inte?