måndag 2 augusti 2010

Långt uppåt.

<--- Been there. Done that. Got no t-shirt, but close enough.
Idag har jag varit ovan polcirkeln för första gången sedan jag var en väldigt liten valp. Varit i Pyhäjärvi rättare sagt. Jodå, det heter så, och tro intet annat. Vibbarna var rungande lika de jag får när jag besöker mitt fina Hällingen, och det är ju med beröm godkänt i betyg. Trots att vi kom dit sent igår och sov till sent idag så blev det ett halvdygn med trevligheter. En trevlig hund, en trevlig farbror och ett trevligt bastubad.

Var man än hamnar, när man hamnar på såna där pittoreska ställen: må vara Hällningen som Pyhäjärvi. Tiden står still och har inga funderingar på att ta sig nånstans ens när framtiden pockar på. Det tycker jag är förbannat skönt. Man påtar på, som man alltid gjort. Man bjuder in, pratar om triviala trevligheter. Ligger på kökssoffelocket. Äter mormors pladasker. Tittar på kattungar. Trivs. Sätter i båten. Fiskar med morfar. Sa jag trivs? Ja, det gjorde jag.

Åkte på siteseeing. Till Haparanda. Det bestod av en rondell och en shellmack typ. Som de flesta städer sig gör. Handlade en pepsi och ostkrokar. Funderar ohälsosamt allvarligt på att knapra lite på nån såndärn ostkrok. Tänka på mormor. Som gav mig ostkrokar när jag var liten och det var lördag och vi kollade på disneyklubben. När jag tog med mig Silver Fang-filmerna och var stolt över att jag fick se dem trots att de var "från 9 år."

Ja. Nä. Minnenas television. Åter till verkligheten. Verkligheten ser ut såhär exakt idag: Sitter i Kalix, i Gammelgården. Hemma hos Tobias som jobbar natt. Dricker te. Kikar ut på ett landskap som börjat ljusna.

Inga kommentarer: