fredag 7 mars 2008

Fredag.

Igår var det en palestinier som gick in på ett bibliotek i Israel, utklädd till jude, och sköt ihjäl runt åtta personer. Ett dussin skadades. Bilder från festande palestinier ute på gatorna cirkulerade runt på nyheterna: de dansade och delade ut bakelser.

Idag har jag sett minst fem personer med palestinasjalar. Man skäms nästan.

Många av de jag känner allra närmast bär också palestinasjal. Skämmes.

Skulle aldrig ta på mig en sån. Inte för att jag är emot Palestina, eller Israel. Men bär man dem ska man stå för vad de faktiskt symboliserar också, inte för att de är snygga.

....

Så, nu är jag jag igen.

Idag har vi haft två långa föreläsningar. Tack gode Moses, de var kanonbra! Den första handlade om olika psykiska störningar, och var fruktansvärt intressant! Den andra handlade om ungdomsbrottslighet, den var också jävligt bra och givande. Så dagen har inte varit så hemskt lång.

Nu ska jag åka ner på stan och käka indiskt med några från klassen. Trevlig fredag!

Inga kommentarer: