tisdag 15 januari 2008

Uppe med...

..tänker inte skriva tuppen.

Klockan är 07.26 slagen och jag har varit klarvaken sedan kl. 06.15. Vaknade innan Thomas skulle kliva upp (han började kl. 07.00). Har inte kunnat släpat mig ur sängan innan elva-tolv de senaste veckorna, men nu har det hänt och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Om jag ska krypa ner i värmen igen eller om jag ska ta vara på den här tiden och göra något effektivt. Kanske börja packa lite? Nej, vad sorgligt. Vi får se hur det känns om några minuter då lillhjärnan har vaknat ordentligt.

Idag ska jag ta med Hannah till Härnösand. Jag ska visa henne runt i Mittuniversitetets domäner. Jag själv ska passa på att lämna igen ett passerkort till datasalarna på skolan också. Kanske inte det bästa att ta med sig när man flyttar. Kanske man blir anmäld och vips: utslängd från polisutbildningen.

Så kanske man sitter där: i ett studentrum på 100 kr/kvadratmeter, utan utbildning, utan jobb och utan vänner, bekanta och familj. I Umeå. Vad ska jag hitta på då? Vad gör man i Umeå när man inte pluggar? Tar jobb hos Sverker Olofsson på Plus? Det spelas väl in nåstans uppifrån? Så nu står jag där: På plus. Intervjuar nån missnöjd apoteksanställd som inte får in alla kanaler på sin parabol. Hatar mitt liv, hatar mitt studentrum, hatar staden jag bor i och kan aldrig mer komma hem för där räknas jag som första klassens tjuv. Tjuven som försökte bli polis.

Det är alltså därför jag måste lämna igen passerkortet idag. Så att det där inte händer.

Annars så håller jag på att klämma in så många vänner som möjligt de här dagarna: Träffade Jenny igår. Ska träffa Hannah idag, Staffan ikväll. Klara och Sandra imorrn. Ska även hinna med Johanna och syrran också. Suck. Antar att det här är en liten försmak till vad som komma skall när man kommer hem och ska utnyttja helgerna på bästa möjliga och effektiva sätt som det bara går. Hinna träffa alla, hinna vara hemma. Hinna ta det lugnt?

Jag tror nästan att jag har bestämt mig för att krypa ner i sängen igen. Slummertitta på någon film. Kanske blir det några avsnitt Family guy. Det låter som en date. En ensamdate.

Jo: Innan jag glömmer. I helgen har några sköna sammansättningar bildats på vårat kylskåp tack vare alkohol, sjuka kompisar och min gamla kylskåpspoesi. Fantastiska ord som:

- Singelmiddag
- Sjungspya
- Fullkladda
- Frackhalka
- Svulstig sittsvamp

Favoriten är nog singelmiddag. Thomas hittade på det. Vi kom fram till att singelmiddag, det är precis vad Roland lagar I "Torsk på Tallin". En äkta singelmiddag. Har ni inte sett den så är det ett hett filmtips. Och den som inte tycker att den är rolig efteråt: den kan sluta ödsla sin tid på att vara kompis med mig samtidigt. Ovärdiga människa.

Nä NU ska jag krypa ner. Här ska inte någon onödig tid tas tillvara på.

2 kommentarer:

Hannah sa...

Du gillar Torsk på Tallinn för att den påminner dig om mig. <3

VADHETTERE. Vill inte säga att jag kommer sakna dig, för då blir det jobbigt. Men jag kommer göra det! Så kom hem snart igen. Åk helst inte.

Anonym sa...

Sjungspya är fortfarande helt fantastiskt! :)