måndag 9 februari 2009

ASP.

Idag har jag klarat av kompetensprovet (jag tror lärarna försöker att hitta på nåt nytt istället för examination, som börjar bli ett ruggigt utslitet ord...) för ASP-batong. Expanderbar batong. Riktigt skönt. Då var man ännu ett litet kaninhopp närmre att bli en riktig polis.

Men i veckan har jag verkligen skämts över polisen. Ingen har väl missat de olämpliga, stupida och framförallt förolämpande/rasistiska uttalanden som gjordes av några kravallpoliser i december, men som varit aktuella i förra veckan?

En liten snabbgenomgång: Bråk, två poliser filmar och tänker att "nu jävlar ska vi sätta dit dem", poliserna kallar ungdomarna för alla möjliga rasistiska saker. Polisen ger åklagaren filmen i tron om att ungdomarna ska åtalas..

Istället kommer filmen ut och självklart blir folk upprörda. Det är såna här klantar till människor som får kalla sig poliser och skämma ut de poliser som faktiskt är bra människor. Tyvärr är de bra poliserna ofta inte i rampljuset lika ofta. Tyvärr hamnar polisen i media när de gör fel och beter sig som dessa. Som monster rent ut sagt. Förstör för de som vill något bra.

Som jag. Jag vill bra. Men jag vet redan att jag kommer bli hatad av många. Jag kommer att bli spottad åt och jag ska vara beredd på att ta det. Jag ska vara beredd att bli kallad snutfitta och andra saker som jag bara ska ta det och skaka av det.

Och till stor del är det idioter som de poliser som har blivit poliser av helt fel orsaker-s fel att det blir så. Maktgalna fegisar som döljer sig bakom uniformen och som skämmer ut de som faktiskt är stolta över att få kalla sig polis för att hjälpa samhället.

Usch vad arg jag blir.

Jag får se på det såhär: Så länge jag vet att jag blir polis av rätt orsaker, och så länge mina vänner och min familj finns där och stöttar mig i det jag gör...så behöver jag inte bry mig om vad någon annan tycker eller tro sig veta. Vi vet ju.

Något helt annat:

I helgen har Thomas varit hemma och "hälsat på". Han har praktik i Sundsvall i tre veckor. Det är inte kul. Jag saknar karln hela tiden. Nu harhan åkt tillbaka. Helgen har gått alldeles för fort. Ändå har vi inte gjort så mycket. Slöat, tittat på film, ätit, varit ute med hunden, spelat bobble bubble. Haft det bra.

På lördag är det alla hjärtans. Jag och Thomas har aldrig firat alla hjärtans, och vi kommer nog aldrig göra det heller. Vi har båda upplevt hur ledsen man är och hur mycket man blir påmind om att man är ensam på alla hjärtans när alla par ska göra något och mysa och äckla sig då. Det borde inte få finnas en sån dag. Vi bojkottar det....Hellre borde det finnas alla singlars dag. Alla hjärtans har liksom blivit beyond alla hjärtans. Hysteri liksom. Näe. Fira någon annan dag istället. Någon dag som ni bestämt är eran egen och ingen annans. Inte när alla andra par ska sitta och tomtitta på varandra och hålla varandra om ryggen. "Kolla här, vi har nån...och inte du.."

Jag skickar hellre en ros till alla mina vänner därute. Det är ju alla hjärtans. Inte jag och min partner och ingen annans hjärtas dag?

Men som sagt. Det är ju på lördag. Då ska jag vara bakis och fira min levers dag istället. Blir hur bra som helst.

Nu ska jag titta på Grease - vuxna människor som spelar tuffa tonåringar med skinnjackor.

Inga kommentarer: