måndag 21 januari 2008

Som Bambi.

Imorse var jag verkligen Bambi: Förfärad och vilsen.

Bussen var nämligen sönder, och skulle inte ersättas. Detta fick vi reda på klockan 08.40. Jag skulle börja klockan 09.15. Jahapp. Bara att börja knalla till universitetet som jag inte har en minsta lilla aning om hur man tar sig till med hjälp av bara fötterna. Hade varit där en gång innan och rekat, då med bil.

Kutade efter ett hundrastarpar och frågade om vägbeskrivning. Halkade fram på gångvägarna som skulle leda mig rätt.

Jag hann. Klockan 09:13 var jag på plats, så jag rusade in i första bästa hörsal och hoppades på det bästa. En kvinna stog och ordnade några papper vid sidan av. Hon såg viktig ut så jag frågade henne mellan mina flåsande andetag (bra kondis polisen):

"Är ...*flämta*..det här...*harkla*...intro till polisutbildningen?"
"Ursäkta mig??" frågade hon, och who can blame heranfådd som som jag var. Så jag artikulerade till henne, med försök till att inte överdriva:

"Är detta introt till poLISutBILDningen?"
"Nej, jag är samordnare."

Okej, jag gissade på att hon behöver revaxör och satte mig ner mellan vad som senare visade sig vara en oerhört trevlig Falutjej och en lång snäll Lule-grabb. Sköna dialekter hade de båda två. Alla såg likadana ut: Killarna är två meter långa och äckligt vältränade medan tjejerna är unga, korta och smala. Jag känner mig minst tränad av alla.

Efter att Umeå universitet skinnat mig på 80 spänn så har jag fått: passerkort till datasalar, skolan och annat samt gratis gymkortIKSU, som är ett skitstort gym som ligger nära universitetet. De har förutom simbassäng, gympahallar för bollsport, jympa och aerobicshallar samt gym: en frisör - med sportig och fräsch inriktning (undrar om alla får samma frisyr: kortkort med ett pannband som kronan på verket??), klätterväggar, en beachvolleybollhall (med sand på golvet och sol-lampor i taket) bubbelpool och en massa andra salar där det utövas diverse power yoga, pilates, afrikansk dans m.m.m.m.m.m. Hej Jesus. Nu ska jag börja träna på riktigt.

Om tre timmar ska jag åka ner på stan och träffa min basgrupp (sex st ur vår klass: klass D) på Wayne's. Ska också få träffa min fadder: Tommy, som jag bara haft kontakt via mobilens utbud med. Ska bli trevligt.

Ikväll ska jag titta på Outsiders, det hjälper mig alltid när jag är ensam. För jag börjar redan känna mig som en apa som kastats ur flocken. Det hatar jag. Men jag behöver bara stå ut till juni ty: Thomas och Selma ska flytta hit till hösten. :) :) :) Nu är det officiellt för han själv har skrivit det på sin blogg, så jag antar att det inte gör nåt att jag skriver det också.

Nu ska jag diska, i min ensamhet. Ensamma polisen.

Inga kommentarer: